De romp
2 types / 2 soorten boten:
• Classic boot
Met een classic Finn kan je een prachtige boot vinden voor weinig geld. Het herstellen van een klassieke boot kan enige tijd duren. Maar u vaart met een tijdloze, prachtige boot voor heel weinig geld.
De romp van de Finn doet er op zich weinig toe op het amateur niveau. Vanaf 1993 is het minimum gewicht van de romp bepaald op 116kg. Als je dus een boot koopt moet vooral dat minimum gewicht in orde zijn. Als dat goed is en de romp ziet er intact uit, dan beschik je over een competitieve boot. De meetbrief moet voorhanden zijn waar alle meetgegevens en de plaatsing van het lood op aangegeven is. Als er geen meetbrief voorhanden is kan je altijd proberen via onze vereniging om te zien of een kopie van de meetbrief in ons bestand zit. meetbrief@finn-sailing.be
Devoti met voorsprong, de snelste boten op de spelen in Rio. Op de masters en andere hoogstaande amateurwedstrijden vinden we ook Petticrows, Pata, Wilke, … terug als zijnde zeer goede schepen. Hieronder een Pata, Devoti en een Wilke.
Devoti is de populairste boot op dit moment. Dat is ook te zien aan de prijzen die actueel zijn op de occasie markt. Goed om weten is dat de Devoti uit een nieuwe mal komt sinds 2003 en in 2014 is de Finn Classica ontwikkeld. 90% van het aantal deelnemers op de spelen voer er mee !
Enkele aankoop tips:
- Zorg dat er een meetbrief bij de boot is. Het zal je tijd en een extra kost besparen als je niet opnieuw hoeft te meten. Voor meer informatie over de meetbrief dien je contact op te nemen met ons secretariaat. secretariaat@finn-sailing.be. Een meetbrief is nodig als je wil deelnemen aan Nationale en Internationale Finn wedstrijden. In België hebben we nog niet voldoende zeilers in een Finn – Classic. Maar in het buitenland vind je vaak aparte klassementen voor de Finn Classic.
- Bekijk of de BTW betaald is op je boot. Het komt vaker voor dat boten op een bedrijfsnaam staan van ex-topsporters waar geen BTW is op betaald. Die dient die nog betaald te worden.
- Controleer de romp t.h.v de standkar of de romp geen bellen heeft. Een doorweekte bescherming op de kar dit euvel veroorzaken. Verkleuring kan geen kwaad, bellen in de gelcoat wel.
- Een carbon roer oogt mooi maar zal weinig invloed hebben op de snelheid. Het roer ligt lichter in de hand. We zien dat verschillende toppers vasthouden aan de polyester roeren.
De Mast
Bij het kopen van je eerste Finn is het beste advies om je geen zorgen te maken om het tuig en het eerste jaar gewoon er veel mee te zeilen. Op die manier krijg je de trim en het hanteren wat in de vingers en pas dan zal je een idee hebben over wat een stijve, of slappe mast is. De kost van een nieuwe mast kan je jezelf besparen door vooral te oefenen met je bestaand tuig. Heb je ambitie dan kan je waarschijnlijk na een jaar intensief zeilen een idee beginnen vormen over de buigingen die je zou wensen. Reken op een kostprijs voor een nieuwe mast die ligt tussen € 3500 en € 5000. Gangbare merken van masten zijn: Wilke, HIT, Pata,… Hieronder een afbeelding van de HIT Wing masten. Wilke staat op n°1 wat populariteit betreft. HIT staat voorlopig op n°2
Voor een goede occasie mast moet je rekenen dat je die kan vinden vanaf € 1200.
Het moet gezegd dat een carbon WING mast een groot verschil is t.o.v. een houten of een aluminium mast. De masteen werden door de komst van het carbon onderin stijver en in de top meer soepel. Dit leidt er toe dat de boten hoger aan de wind kunnen varen. En bovendien biedt een soepele top meer comfort bij harde wind.
De doorsnede van een WING mast:

1 comment